Mitä on henkinen todellisuus? Entä
hengellinen? Mitä pitäisi ajatella kristillisen kolminaisuusopin Pyhästä
hengestä?
Useimmiten kuulee kristittyjen puhuvan Jumalasta todellisuudesta
meille näkymättömänä maailmana. Jumalan ajatellaan asuvan jossain tuolla taivaassa,
kaukana meistä. Jumalan valtakunta ajatellaan fyysisenä ympäristönä, jossa
Jumala käyskentelee enkelien ympäröimänä Jeesuksen ja Pyhän hengen kanssa.
Tämä mielikuva nousee juutalaisesta ja antiikin ajan tavasta
kuvata jumalallista todellisuutta kertomusten keinoin. Minulle henki ja
hengellinen todellisuus on alkanut elää toisin.
Voisin kuvata ajatuksiani
seuraavasti. Isäni kuoli kaksi vuotta sitten. Isä rakensi viimeisinä
vuosinaan mökin ja minulle on tullut aina siellä ollessani tunne, että isäni on
siellä läsnä vahvemmin kuin muualla. Järjellä ajateltuna olen täysin varma,
että isäni ei ole mökillä, vaan Hämeenlinnan hautausmaalla, olenhan hänet sinne
itse arkussa hautaan laskenut. Ja kuitenkin hän on mökillä läsnä. Koska mökki
oli isälleni tärkeä, miellän hänet osaksi sitä paikkaa.
Oliko Jeesuksen seuraajien kokemuksessa jotain samaa, kun he
tunsivat Jeesuksen nousseen kuolleista? Tietyt tilanteet ja tietyt tavat toivat
Jeesuksen läsnäolevaksi hänen seuraajiensa keskelle samalla tavalla kuin
mökillä olo tuo isäni minulle läsnäolevaksi.
Kertomus Emmauksen kulkijoista on upea esimerkki
ylösnousemuksen todellisuudesta. Kertomus kertoo, miten kaksi Jeesuksen
opetuslasta oli kulkemassa kohti Emmausta. Jeesus liittyi heidän seuraansa, mutta
he eivät tunnista Jeesusta. Vasta heidän ruokaillessaan ja Jeesuksen murtaessa
leipää, oppilaat tajusivat, kuka heidän seurassaan on koko ajan ollut.
Mitä, jos Emmaus kertomusta ei ajattelisikaan historiassa
tapahtuneena tapahtumana, vaan kuvauksena Jeesuksen seuraajien elämästä?
Opetuslasten matka Emmaukseen, tiellä oleminen, kuvaa Jeesuksen seuraajien
arkista elämää. Arkisten kiireiden keskellä ei Jeesuksen muisto ollut välttämättä
läsnä, sillä toimeentulon hankkiminen vei kaiken ajan.
Kertomuksen mukaan opetuslapset tunnistivat Jeesuksen vasta
hänen murtaessa leipää. Jeesuksen seuraajien yhteisissä kokoontumisissa Jeesuksen
henki oli siis vahvemmin läsnä kuin arkisten kiireiden keskellä. Tämä siksi,
että näissä tilanteissa muisteltiin aktiivisesti Jeesuksen elämää, hänen
opetuksiaan ja tekojaan.
Otan vielä yhden esimerkin. Émile Durkheim teki 1900 –
alkuvuosina tutkimusta Australian alkuperäisväestön toteemijärjestelmästä.
Analyysin tuloksena hän huomasi heimojen arjen koostuvan pienissä ryhmissä
vaeltamisesta, metsästyksen ja kalastuksen merkeissä.
Aika ajoin ryhmät kuitenkin kokoontuivat yhteen ja viettivät
juhlia oman toteeminsa ympärillä. Nämä juhlat olivat intensiivisiä ja ne päätyivät
usein hurmokselliseen tilaan, jossa heimon jäsenet menettivät kontrollin
itsensä. Kontrollin menettäessään he uskoivat saavansa yhteyden jumalaan. Arjen
keskellä mukana kulkeva toteemi toimi symbolina ja muistutuksena heimon jäseniä
yhteisestä kokemuksesta. Se antoi voimaa kestää arkista elämää.
Olen sitä mieltä, että oma kokemukseni isäni läsnäolosta, Jeesuksen
seuraajien kokemus Jeesuksen läsnäolosta ja Australian heimojen toteemeihin
sisällyttämät merkitykset ovat samaa juurta. Jokainen esimerkki osoittaa, että ihmisellä
on kyky kuljettaa kokemiaan asioita mielessään ja elää niitä uudestaan.
Esimerkit osoittavat myös, että kokemillamme asioilla on merkitystä ja me ihmiset
pystymme kantamaan menneiden tapahtumien ja kuolleiden ihmisten ”henkeä”
mukanamme.
Näillä muistijäljillä on myös käytännön merkitystä elämässämme.
Jeesuksen seuraajien yhteinen Jeesuksen muisteleminen muutti heitä toimimaan
enemmän Jeesuksen tavoin. Itse ollessani mökillä muistelen, miten isä eli
elämäänsä, millaisia asioita hän arvosti. Uskon, että isäni minulle antama
rakkaus ja aika vaikuttavat vieläkin minun elämässäni. Australian heimojen
toteemit muistuttivat heitä jumalallisesta kokemuksestaan ja antoivat heille voimaa
usein tylsäänkin ruoan hankintaan.
Henkinen todellisuus ei näytäkään olevan jokin tämän
maailman ”rinnakkaismaailma”, vaan tärkeä osa tämänpuoleista todellisuutta.
Näiden tilanteiden jumalallisuus on sidottu niiden elämää kannattelevaan ja
muuttavaan vaikutukseen. Jumalaa ei tarvitse lähteä etsimään taivaalta tai
muista maailmoista, sillä hän on läsnä juuri tässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti