Olen Hannu Lehdeskoski. Synnyin
Helsingissä vuonna 1963 ja olen asunut siellä täällä Etelä-Suomea isäni
työpaikkojen mukaan, suurimman osan elämästäni, vuodesta 1972 Lahdessa. Kirjoitin
ylioppilaaksi vuona 1983 ja aloitin teologian opiskelut Helsingissä vuonna -85.
Välissä vietin vuoden armeijassa ja toisen kansanopistossa opiskellen
musiikkia. Tällä hetkellä asun Hollolassa ja perheeseeni kuuluu vaimo ja kaksi
lasta.
Teologin ja papin urasta saan kiittää
Reijo Kontiota, joka oli Keski-Lahden seurakunnan nuorisopastorina 80 -luvun alussa,
jolloin olin seurakuntanuorten toiminnassa mukana. Rekan tavasta olla pappi
nuorille minulle syttyi halu jolla joskus joillekin nuorille samanlainen
nuorisopappi kuin mitä Reka oli meille. En tiennyt mitään teologiasta, kun
ryhdyin lukemaan pääsykoekirjoja. Opiskelun aikana kuitenkin syttyi into lukea aina
vain lisää.
Tiedekunnassa kului aikaa
seitsemän vuotta ja saatuani vuonna 1992 työtarjouksen Lahdesta sain myös
opiskelut valmiiksi. Vuodesta -92 olen ollut Keski-Lahden seurakunnan pappina,
ensin kymmenen vuotta nuorisotyössä ja sitten eri alueilla aluetyöstä
vastaavana. Tämän hetkinen työalueeni on Mukkulan alue. Aluepapin työn lisäksi toimin
teologianopiskelijoiden työssäoppimisjakson ohjaajana ja työnohjaajana.
Suuri intohimoni on musiikki.
Soitan kitaraa ja laulan yksin sekä kuorossa. Toinen yhtä suuri intohimoni on
golf, jonka harrastaminen on opettanut minua elämän monilla alueilla. Myös teologisesta pohdiskelusta on tullut harrastus. Minua ei ole kiinnostanut akateeminen
tutkimuksen tekemiseen, mutta olen erittäin kiinnostunut pohtimaan, mitä
annettavaa teologisella tutkimuksella on kirkolle ruohonjuuritasolla.
Erityinen kiinnostuksen aihe
on Jeesus Nasaretilainen ja hänen merkityksensä uskolle ja kirkon sanomalle.
Kiinnostus on varmaankin lähtöisin eksegetiikan pääaineopinnoista ja varsinkin
tutkielmasta, joka koski Vuorisaarnan loppuvertaus, vertausta kahdesta rakentajasta. Viime vuosien aikana olen
ymmärtänyt, miten tärkeä juuri historian Jeesus on kristinuskon ymmärtämiselle.
Jos emme ymmärrä, mitä Jeesus Nasaretilainen opetti ja teki tai tieten tahtoen
jätämme hänen opetuksensa huomiotta, me teemme karhunpalveluksen tulevaisuuden kirkolle.
20 vuoden pappisuran aikana eksegeettinen
innostuneisuuteni on saanut minut etsimään aina uusia tapoja puhua Jumalasta.
Minulla on ollut onni saada ystävikseni tutkijoita, jotka ovat auttaneet kirjallisuuden
löytämisessä ja pohdinnoissa. Tällä hetkellä progressiivinen kristillisyydessä puhutaan sellaista
kieltä, jota minun on helppo puhua. Suomessa tämä kristillisyyden muoto on
vielä vieras, mutta tavoitteenani on hahmottaa, mitä voisi olla suomalainen progressiivinen
kristillisyys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti