Jeesuksen kärsimys ja kuolema ja Pitkäperjantai on ollut pääasia pääsiäisen vietossa viimeiset 300 vuotta. Minusta on monesti
tuntunut, että hiljaisen viikon jälkeen pääsiäinen on juhlittu. Pitkänperjantain
jälkeen ei enää löydy uutta vaihdetta päälle, vaikka pääsiäisyönä ilon pitäisi
olla suurimmillaan. Hiljaista viikkoa ei seuraakaan juhla niin kuin pitäisi.
Hiljaisen viikon tunnelmat pettymys, suru ja ahdistus
avautuvat helpommin evankeliumeiden kertomuksista kuin ylösnousemuksen ilo.
Varsinkin, kun evankeliumeissa ei hehkuteta ylösnousemusilolla, siitä on vaikea
saada otetta. Evankeliumien ylösnousemuskertomusten vire on ilon sijaan pelokas
ja hämmentynyt – lukuun ottamatta ehkä kertomusta Emmauksen kulkijoista.
Ylösnousemuskertomuksia lukiessa on muistettava, että
evankeliumit on kirjoitettu aikana, jolloin ylösnousemus oli jo todellisuutta.
Osa evankeliumien kertomukset Jeesuksen ja ihmisten kohtaamisista ovat kertomuksia
ihmisten ylösnousemuskokemuksista. Evankeliumeiden kertomukset kertovat siitä
muutoksesta, jonka ylösnousseen kohtaaminen oli saanut aikaan.
Evankeliumit ovat pullollaan parantumiskertomuksia ja
kertomuksia ihmisten arkisen elämän muutoksesta. Evankelistat kertovat nimeltä esimerkiksi
Sakkeuksesta, Martasta, Mariasta ja heidän veljestään Lasaruksesta, tullimies
Matteuksesta sekä sokeasta Bartimaioksesta. Samoin he kertovat monista
nimettömiksi jääneistä ihmisistä, kuten samarialaisesta naisesta Syykarin kaivolla,
aviorikoksesta tavatusta naisesta ja ryöväristä ristillä. Näille kaikille
ihmisille on yhteistä, että heidän elämänsä muuttui heidän kohdattuaan
Jeesuksen.
Sakkeus tajusi rahan kirouksen, Lasarus siskoineen sai
kokea, että Jumala on kuolemaakin voimakkaampi, tullimies Matteus sai kokea,
että hänet hyväksytään hänet ammatistaan huolimatta, sokea Bartimaios sai nähdä
maailman kirjaimellisesti uudessa valossa. Nainen Syykarin kaivolla sai kokea, miten
ihmisten asettamat rajat eivät ole Jumalan rajoja ja aviorikoksesta tavattu
nainen sai konkreettisen oppitunnin armosta.
Nämä kertomukset kertovat ilosta. Ne ovat kertomuksia toivosta,
uudesta elämästä, myötätunnosta. Ne kertovat etsimisestä ja löytämisestä, ne
kertovat eksyksissä olemisesta ja uuden suunnan löytämisestä, juuri niistä
asioista, joita jokainen toivoisi omalle kohdalleen tulevan. Kertomusten
ihmiset ovat kuin kuka tahansa meistä ilon hetkellä. Kaiken lisäksi nämä
tunteet ovat yhtä tosia ja yhtä syviä kuin Jeesuksen seuraajien suru ja
ahdistus heidän joutuessaan hautaamaan Mestarinsa.
Ylösnousemuksessa Jeesuksen jakama myötätunto sai uuden
muodon. Jeesuksen seuraajien kokema rakkaus kesti Mestarin kuoleman ja se alkoi
elää uutta elämää Jeesuksen seuraajien keskellä. Tästä ulospäin suuntautuvasta
rakkaudesta syntyi yhteisö, josta on kirjoitettu ihmetellen, miten he
rakastavatkaan toisiaan.
Evankeliumeissa elää samalla kertaa muisto Nasaretin
Jeesuksen elämästä ja usko ylösnousseeseen Kristukseen ja juuri siksi evankeliumit
ovat niin tärkeitä. Evankeliumeista huokuu Jeesuksen ihmisiä kohtaan tuntema
myötätunto ja kokemukset, että tämä sama myötätunto eli Jeesuksen kuoltua
seurakunnan keskellä.
Jos halua löytää evankeliumeista ylösnousemusiloa, ei tarvitse
siis muuta kuin kääntää muutama lehti hiljaisen viikon tapahtumista taaksepäin
ja lukea ihmisten kokemuksista. Siinä on ylösnousemusiloa vaikka muille jakaa!
Kristus on noussut kuolleista – totisesti ylösnoussut!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti