Autoa ajellessani olen kuunnellut jouluradiota ja jälleen
kerran, aikaisempien joulujen tavoin olen jäänyt miettimään monien joululaulujen
sanoa. Niissä lauletaan lapsesta, seimestä, Betlehemistä, paimenista, enkeleistä,
tähdestä, tietäjistä, Josefista ja Mariasta. Joskus lauluissa mainitaan myös aasi,
matka Nasaretista Betlehemiin, Herodes ja pako Egyptiin.
Jossain vaiheessa aloin pohtimaan, kumpaan Jeesuksen
lapsuuskertomukseen mikin joululaulun teksti viittaa. Matteuksen evankeliumissa
puhutaan Betlehemistä, Joosefista, Mariasta, Herodeksesta, tähdestä ja
tietäjistä. Mutta siellä ei mainita kirjoittautumista veroluetteloon, ei matkaa Nasaretista Betlehemiin, ei majapaikan etsimistä, ei seimeä, paimenia eikä taivaallista sotajoukkoa. Nämä ovat tuttuja Luukkaan kertomuksesta.
Evankeliumeista löytyy kaksi hyvin erilaista kertomusta
Jeesuksen lapsuudesta. Ne ovat erilaisia niin juoneltaan kuin tunnelmaltaan. Matteuksen
kertomus kulkee synkissä tunnelmissa. Se on täynnä pelkoa ja vihaa, epätietoisuutta. Joosef pelkää eikä
tiedä, mitä Marian kanssa tekisi, Herodes on raivoisaan eikä tiedä, mitä Jeesuksen kanssa
tekisi eivätkä, tietäjät ovat ihmeissään eivätkä tiedä tiedä tietä Jeesuksen luo. Kertomus on kirjoitettu
vahvoin värein hyvän ja pahan taisteluna.
Luukkaan kertomukseen liittyy myös vahvoja tunteita, mutta
ne ovat Matteuksesta poiketen tunnelmaltaan hyvin iloisia. Luukas sitoo
Johanneksen syntymän Jeesuksen syntymään. Kumpainenkin kertomus on hyvin valoisa
ja etten sanoisi riemukas. Luukkaan kertomuksessa Jeesuksen syntymästä puhutaan
samoin sanoin ja samaan sävyyn kuin roomalaisissa kirjoituksissa keisareiden syntymästä.
Meillä on siis kaksi erilaista kertomusta Jeesuksen
syntymästä. Ne eroavat tapahtumiltaankin niin paljon, että on vaikeaa ajatella
niiden olevan kertomusta samasta historiallisesta tapahtumasta. Siksi ajattelen
monien Raamatun tutkijoiden tavoin, että Jeesuksen syntymäkertomusten
tarkoituksena ei olekaan ollut kertoa päiväkirjamerkintöjä Jeesuksen syntymästä,
vaan toimia evankeliumien esipuheina. Niiden tarkoituksena on kertoa, millaisen
kirjan lukija on käteensä ottanut ja millaisesta päähenkilöstä kirjassa
puhutaan.
Jeesuksen syntymäkertomuksia pitää siis lukea yhteydessä evankelistojen
kertomaan kertomukseen Jeesuksesta. Matteus esittelee Jeesuksen uutena
Mooseksena, joka ilmoittaa Jumalan tahdon ihmisille. Tästä syystä Matteuksen esittämässä
Jeesuksen lapsuuskertomuksessa on paljon viittauksia Mooseksen lapsuuteen. Luukkaan
Jeesus on köyhien ystävä. Sen tähden kertomuksessa paimenilla on suuri rooli
kertomuksessa. Luukkaan kertomuksen ylistyslauluissa, niin Sakariaan kiitosvirressä
ja Marian kiitosvirressä kiitetään Jumalaa siitä, että hän on tuonut valon
pimeydessä vaeltaville ja sysännyt vallanpitäjä pois Jumalan valtakunnasta.
Yhteisinä aiheina Matteuksen ja Luukkaan kertomuksissa on
enkelit ja valo. Enkelit olivat juutalaisille Jumalan sanansaattajia ja enkelien
läsnäolo kertomuksissa merkitsi aina Jumalan läsnäoloa. Valo ja pimeys ovat
läsnä Matteuksen kertomuksessa tähden ja Herodeksen roolissa. Kertomuksen yksi
tähtäyspiste on kertoa, miten Jumala voittaa pahan. Herodeksella ei ole mitään
mahdollisuuksia vaikuttaa Jumalan suunnitelmaan. Valo voittaa aina.
Luukkaan kertomuksessa yöllä lampaitaan paimentavat paimenet
näkevät valon. Vuorokauden pimeimpänä hetkenä yhteisön surkeimmassa asemassa
olevat saavat kuulla Jumalan ilosanoman. Jumala lähettää valon niille, joilta muut
ihmiset ovat sen kieltäneet.
Niin Matteuksen kuin Luukkaankin kertomukset avaavat ylösnousemuksen
kohdanneitten kokemusta. He ovat kokeneet saaneensa elämäänsä valon ylösnousseen
kautta. Ilman ylösnousseen kohtaamista ja ilman seurakunnassa koettua hyväksyntää
Jeesuksesta ei olisi koskaan kirjoitettu tällaisia kertomuksia.
Jeesuksen elämä, toiminta ja opetukset toivat Jumalan ihmisten
keskelle. Hän oli seurakunnan keskellä ja valoi läsnäolollaan hyväksynnän ja
rakkauden ilmapiiriä. Mitä muuta ihmiset olisivat voineet tehdä kuin kirjoittaa
kertomuksia, joiden kautta lukijat pystyisivät ymmärtämään heidän kokemuksensa.
Sitten onkin aivan eri asia pohtia, miten 2000 -luvun
ihmiset pystyvät ymmärtämään Jeesuksen syntymäkertomukset alkuperäisellä
tavalla, sillä niin paljon on noista ajoista ehtinyt vettä Jordanissa
virtaamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti