Kotimaa -lehdessä oli
mielenkiintoinen haastattelu uskosta Jeesuksen neitseelliseen sikiämiseen.
Haastateltavana olivat Miikka Ruokanen ja Matti Myllykoski. Ruokasen mukaan
Jeesuksen neitseellisestä syntymästä luopuminen olisi luopumista yhdestä kristillisen
uskon kulmakivestä. Myllykosken mielestä Jeesuksen sovitustyö tai ylösnousemus
ei himmene siitä, että Jeesus ei ole syntynyt neitseestä.
Lukiessani haastattelua, jäin -
jälleen kerran - pohtiman, mistä Jeesuksen neitseellisen sikiämisen luovuttamattomuus
johtuu. Kysymys kiinnostaa minua, koska neitseestäsyntyminen ei ole ainoa tapa
kertoa, miten Jeesus sai jumalallisen luontonsa. Paavali uskoi, että Jeesus sai
jumalallisen luontonsa ylösnousemuksessa, vaikka toisaalta Paavali uskoi myös
Jeesuksen olleen Jumalan luona jo aikojen alusta asti. Markus kertoo, miten Jeesus
sai jumalallisen luontonsa kasteessa, jossa Jumala adoptoi Jeesuksen. Matteus
ja Luukas kertovat Jeesuksen saaneen jumalallisen luontonsa neitseellisessä
sikiämisessä. Paavalin tavoin Johannes kertoo, että Jeesus on ollut Jumala
aikojen alusta asti. Uuden testamentin kirjoittajilla ei siis ole ollut yhtä
tapaa kertoa Jeesuksen jumalallisen luonnon saamisesta.
Jeesuksen neitseestäsyntyminen on
ollut syntyneelle kirkolle merkittävä tapa puhua Jeesuksen jumaluudesta, onhan
se päätynyt myös 300 -luvulla syntyneisiin uskontunnustuksiin. Neitseestäsyntyminen
on ollut johannekselaisen sanamystiikan kanssa ainoat kirkon piirissä
kannatusta saaneet tavat puhua Jeesuksen jumalisuudesta.
Lukiessani Ruokasen ja Myllykosken
vastauksia mieleeni nousi, miten erilaisista lähtökohdista kristillistä uskoa
voi lähestyä. Ruokanen lähestyy uskoa kirkon traditiosta käsin. Hänelle on tärkeä
pitäytyä siinä, miten kirkko on vuosisatojen aikana uskonsa ilmaissut. Ruokasen
usko neitseestäsyntymiseen nousee käsityksestä, että Raamatun tekstit puhuvat sellaisenaan
historiallisista tapahtumista. Näin hän samalla tulee tulkinneeksi kirkon
perinnettä kirkon historiassa aika uudella tavalla.
Itsekin ajattelen Myllykoskea
seuraten, että vaikka Raamatun tekstien takana on historiallisia tapahtumia, Raamatun
tekstit kertovat kuitenkin ihmisten kokemuksista muullakin kuin vain historiallisella
tasolla. Kaikki Uudesta testamentista löydetyt tavat puhua Jeesuksen jumalisuudesta
ovat mielestäni kielikuvia Jeesuksen jumalisuudesta. Tärkeää ei ole se, että
Jeesus historiallisesti syntyi neitseestä. Tärkeää on Jeesuksen seuraajien kokemus
siitä, että Jumala vaikutti Jeesuksen elämässä ja kuolemassa. Tärkeää on, miten
tuo usko Jeesuksen kautta toimivaan Jumalaan muutti Jeesuksen seuraajiensa
elämän.
Uuden testamentin kirjoittajien
moninainen tapa lähestyä Jeesuksen jumallista puolta kertoo mielestäni siitä,
että Jeesuksen seuraajilla ei ole ollut varmaa tietoa siitä, miten Jeesuksesta oli
tullut sellainen kuin hän oli. Heillä oli vain kokemus, että Jeesus oli enemmän
kuin tavallisen ihminen. Ensimmäisten kristillisten vuosikymmenten ja
vuosisatojen aikana kirkon ja yksittäisten kristittyjen oli etsittävä
uskollensa sanallinen muoto, muuten uskosta ei olisi voinut puhua kenellekään. He
etsivät sanoja oman uskontonsa perinteestä ja ympärillä olevien kansojen uskomuksista.
Mitään muuta tapaa heillä ei ollut kertoa uskostaan Jeesuksen jumalisuuteen.
PS.
Tällä hetkellä kirkkomme
piirissä taistellaan siitä, kumpi tulkintatapa on oikea. Mielestäni oikeasta
tulkintatavasta ei voi käydä pitämään suljettua lippuäänestystä, vaikka jotkut
niin haluaisivatkin tehdä. Oikea usko ei ole enemmistön saneltavissa, sillä
kukaan ei omista Jumalaa, hän näyttäytyy itse kullekin omalla tavallaan ja
siihen toisten on tyydyttävä. Tulevaisuus osoittaa, onko meidän kirkossamme
tilaa moninaisille näkemyksille vai ryhdymmekö todella tukkanuottasilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti