Progressive Christianity sivuilta löytyvistä kahdeksasta teesistä ensimmäinen koski Jeesuksen merkitystä. Sen mukaan progressiiviset kristityt uskovat, että seuraamalla Jeesusta ja noudattamalla hänen
opetuksiaan voi saada kokemuksen pyhyydestä ja kaiken elämän ykseydestä.
Merkittävä virstan pylväs
omassa teologiassani oli tutustuminen Marcus J. Borgin ajatteluun. Varsinkin
hänen tapansa jakaa evankeliumeista löytyvä kuva Jeesuksesta toisaalta niihin
sanoihin, jotka nousevat muistikuvista maanpäällä eläneestä Jeesus
Nasaretilaisesta ja ensimmäisten kristittyjen ja kirkon uskon kohteena olevaan
ylösnousseeseen Kristukseen on ollut suuri merkitys minulle.
Borg on monien Jeesus
-tutkijoiden tapaan yrittänyt hahmottaa, millainen mies Nasaretin Jeesus oli. Hän on löytänyt Jeesuksesta kolme piirrettä, joiden avulla hän maalaa
kuvan karismaattisesta hengen miehestä, joka oli valmis uhraamaan itsensä
uskomansa asian puolesta.
Ensinnäkin Jeesus oli viisauden
opettaja. Hän asetti perinteisen viisausopetuksen vastakkain Jumalan tahdon
mukaisen opetuksen kanssa. Jeesus kutsui ihmisiä näkemään maailman toisin kuin
perinteisesti on nähty. Hän kutsui ihmisiä muuttamaan ihmiskeskeistä
ajattelua Jumala -keskeiseksi. Erilainen viisaus oli yksi syy
siihen, että juutalaiset opettajat eivät niin pitäneet Jeesuksesta.
Toiseksi Jeesus oli sosiaalinen profeetta. Profeetan rooliin kuuluivat
niin parantamistoiminta, temppelin vastainen toiminta kuin marginaaliin
joutuneiden ihmisten kanssa eläminen. Elämällä niiden parissa, jotka oli
sysätty yhteisön ulkopuolelle, Jeesus pyrki opettamaan kädestä pitäen, mitä
Jumalan kaikkia koskeva rakkaus todella on. Jeesus seurassa oli naisia,
vammaisia ja ammattinsa tai uskonsa takia yhteisöstä pois ajettua. He olivat
juuri niitä, joiden kanssa hurskas juutalainen ei koskaan julkisesti keskustelisi.
Kolmanneksi Jeesus oli Borgin
mielestä mystikko ja parantaja, joka näki Jumalan todellisuuden eritavalla kuin
juutalainen yhteisö sen näki. Evankeliumeissa kerrotaan, että Jeesus koki
Jumalan läsnäolon hyvin vahvasti. Jeesuksen kastekertomus, kiusauskertomus sekä
monet kertomukset siitä, että Jeesus meni yksinäisyyteen rukoilemaa korostavat Jeesuksen
liittymistä juutalaiseen mystiikan perinteeseen.
Jeesuksen parannustoiminta liittyy
hänen elämäänsä Jumalan läsnäolossa. Ihmiset kokivat Jeesuksen elävän Hengen
voimassa ja uskoivat hänen kykyynsä parantaa. Näistä kertomuksista
Ylösnoussutta palvovat kristityt löysivät kielen puhua Kristuksen vaikutuksesta
ihmisten elämään. Näiden kahden, muistojen ja uskontunnusten sekoittuessa
evankeliumeiden kertomuksissa, on vaikeaa sanoa, millä parantamiskertomuksilla
on historiallinen tausta ja mitkä ovat uskontunnustusta.
Evankeliumeissa kuvataan
Jeesusta miehenä, joka puhui eri tavalla kuin muut, mieheksi, jonka kautta
Henki virtasi ja mieheksi, jossa ihmiset pystyivät aistimaan Jumalan läsnäolon.
Ei siis ole ihme, että Jeesuksen Ylösnousemukseen uskovat alkoivat puhutella
häntä Jumalan poikana ja etsivät Vanhasta testamentista monia muitakin arvonimi
kuvatakseen Jeesuksen jumaluutta.
Otsikon kysymys ”Jeesus on
vastaus, mutta mikä on kysymys” vie pohtimaan, minne edellä esittämäni kuvaus Jumalan
miehestä johtaa. Mitä esimerkiksi pelastus tarkoittaa, jos otetaan todesta se,
että Jeesus todella eli tavallisen ihmisen elämän ja vasta myöhemmin ylösnousemuksen
kautta ihmiset ovat alkaneet puhumaan Jeesuksesta Jumalana?
Kun viimeisten vuosisatojen
kristologinen painotus on ollut Jumalan pojan kärsimyksessä ja ristissä,
Jeesuksen opetukset ja toiminta kehottaa evankeliumeiden lukijaa tarkastelemaan
Jeesuksen koko elämää. Evankeliumeissa Jeesus osoittaa omalla elämällään,
millainen Jumala on. Hän osoittaa omalla elämällään, millaista elämään Jumala
ihmisille toivoo. Jeesuksen kehotukset seurata itseään tiellä ja muuttamaan
elämäänsä ovat hänen tapansa sanoa, tätä tietä seuraten kuka tahansa voi löytää
todellisen Jumalan ja todellisen elämän.
Jeesuksen kärsimys ja risti
olivat tien pää. Jeesus varmaan aavisti jossain vaiheessa, että tämä ei lopu
huvin, mutta siitä huolimatta hän oli valmis kulkemaan tien loppuun asti.
Hänellä ei ollut muuta mahdollisuutta, sillä hän toteutti Jumalan tahtoa.
Pelastusta voisi siis kuvata
tiellä kulkemiseksi ja oppimiseksi elämään Jumalan unelma sydämessään. Tiellä kulkiessaan
ihminen muuttuu ja maailma muuttuu hänen ympärillään ja niin Jumalan valtakunta
valtaa Jeesuksen toiveen mukaisesti alaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti