maanantai 20. tammikuuta 2014

Progressiivisen kristillisyyden teesi no. II, Jumalan ilmoitus



Nuori mies oli kävelyllä. Hän tuli sillalle ja näki vanhan miehen hyppäämässä sillalta jokeen.

Nuorukainen juoksi miehen luo ja huusi:
- Seis, älä tee sitä!
- Ja miksi en, vanhempi mies kysyi.
- Koska elämässä on niin paljon arvokasta, nuorukainen vastasi.
- Esimerkiksi mitä, vanhus kysyi
- Noo, vaikka . . . , oletko uskonnollinen vai ateisti?
- Uskonnollinen.
- Niin minäkin. Oletko kristitty vai juutalainen.
- Kristitty.
- Niin minäkin. Oletko katolinen vai protestantti.
- Protestantti.
- Niin minäkin. Oletko episkopaalinen vai baptisti?
- Baptisti.
- Niin minäkin. Kuulutko Jumalan baptistikirkkoon vai Herran baptistikirkkoon?
- Jumalan baptistikirkkoon.
- Niin minäkin. Oletko Vanha baptisti vai Reformoitu baptisti.
- Reformoitu.
- Niin minäkin. Kuulutko 1879 reformoituihin baptisteihin vai vuoden 1915 reformoituihin baptisteihin.
- Vuoden 1915 reformoituihin baptisteihin, vastasi vanhus.
- Senkin harhaoppinen, kiljaisi nuorukainen ja työnsi miehen kaiteen yli jokeen.
Tuo tarina tuli mieleeni, kun pohdiskelin progressiivisen kristillisyyden toista teesiä, joka kuuluu seuraavasti: "progressiiviset kristityt ovat vakuuttuneita, että Jeesuksen opetukset tarjoavat vain yhden monista tavoista kokea elämän pyhyys ja ykseys ja että voimme hengellisellä matkallamme ammentaa viisautta monista eri lähteistä".

Olen pitkän ajan elänyt tyytyväisenä Suomen luterilaisen kirkon uskontulkintaan. Se on tuntunut minulle juuri oikealta, eikä minulla ollut mitään syytä kyseenalaistaa oppia miltään osin.
Sitten jokin muuttui. Jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä, että kirkon oppirakennelma ei enää vastannut käsitystäni todellisuudesta. Uskonpuhe Jumalasta ja Jeesuksen tehtävästä maailmassa ei kohdannut minun arkitodellisuuttani ja uskoin, että se ei kohdannut tavallisen seurakuntalaisenkaan arkitodellisuutta. Olin hukassa ja mietin ahdistuneena, onko mitään muuta tapaa puhua kristillisestä todellisuudesta.
Progressiivisen kirjallisuus apunani ryhdyin katselemaan maailmaa hieman laajemmalti. Aloin tarkastelemaan muita kristillisiä kirkkoja ja lahkoja, niiden erilaisia käsityksiä uskosta ja maailmasta. Mietin, miten voisi olla vain yksi totuus, kun ihmiset ympäri kristillistä maailmaa tulkitsevat Jeesuksen merkityksen niin eri tavalla.
Kun laajensin tarkasteluani muihin uskontoihin, alkoi näyttää selvästi siltä, että me ihmiset näemme jokainen todellisuudesta omanlaisen kuvan. Lopullinen totuus on jossain syvemmällä, ihmisten kokemusten takana.
Olen käynyt monia keskusteluja, ihmisten kanssa, jotka ovat uskoneet omistavansa totuuden. Olen esittänyt heille hypoteettisen tilanteen, jossa kaksi eri uskonnon edustajaa tai kaksi saman uskonnon eri tavalla ajattelevaa edustajaa kohtaavat ja ryhtyvät väittelemään. Kumpikin on 100 % varma omasta uskostaan. Kysymykseni keskusteluissa oli, miten he saavat selville, kumpi on oikeassa. En ole saanut yhtään vastausta tähän kysymykseeni. Uskon, että keskustelukumppaneillani ei ole ollut mahdollista ymmärtää kysymykseni mielekkyyttä, sillä he ovat olleet kiinni oman uskonsa todellisuudessa. Koska tilanne oli tämä, mitään todellista dialogia ei syntynyt. Mitään keskustelua ei koskaan synnykään, jos keskustelijat eivät ymmärrä, että heidän ajatuksensa Jumalasta on heidän kuvansa Jumalasta, todellisuus on jossain näiden kuvien takana.
Minä olen kasvanut kristillisessä yhteisössä ja omaksunut oman tapani uskoa. Tämä ei kuitenkaan merkitse minulle sitä, etteikö Jumalasta voisi puhua myös toisin sanoin ja kuvin. Toiset kuvat eivät vaaranna minun kuvaani Jumalasta, enemmänkin ne voivat antaa minulle mahdollisuuden kokea Jumala elävämmin.
Jos me muunnamme uskontotuudet osaksi empiiristä maailmaa, emmekä ymmärrä, että uskon kysymyksiä ei voi mitata tai laittaa paremmuusjärjestykseen, me emme koskaan pysty ymmärtämään toisella tavalla ajattelevia. Toiseen ihmiseen tutustuminen vaatii omalta mukavuusalueelta poistumista. Siinä onkin meille kaikille pähkinä purtavaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti