Jatkan tiestä, koska se on
keskeinen osa progressiivisessa kristillisyydessä ja minunkin uskossani.
Evankeliumeiden kertomukset
Jeesuksen elämästä kertovat hyvin yhtäpitävästi, että Jeesus oli melkein aina
tiellä. Kolmen vuoden ajan hän kierteli ensin Galilean alueella ja lähti sitten
”käymään” Jerusalemissa. (Johannes tosin kertoo, että Jeesus olisi käynyt
Jerusalemissa kaksi kertaa.)
Tiellä oleminen oli Jeesuksen elämä.
Toisaalta joidenkin teologien tavoin voisi sanoa, että kertomus Jeesuksen
tiellä olosta itse asiassa evankelistojen, lähinnä Markuksen (joka ensimmäisenä
kertoi Jeesuksen elämästä) tapa osoittaa lukijoilleen, mikä Jeesuksessa oli
tärkeintä?
Jos tätä ajattelua seuraa, tärkeintä
oli Jeesuksen esittämä kutsu lähteä seuraamaan häntä tielle. Kutsun saivatkin
monet, mm. publikaani, sokeudesta parannettu, rikas nuorukainen ja Sakkeus,
publikaanien esimies. Tiellä oleminen oli siis tärkeintä.
Mitä Jeesus tiellä teki? Tiellä
kulkiessaan Jeesus kohtasi ihmisiä keskellä heidän elämäänsä, otti osaa heidän
iloihinsa ja suruihinsa välittämättä heidän asemastaan yhteisössä. Hän kohtasi
aina ihmisen, ei naista, ei miestä, ei raajarikkoa, ei tervettä, ei ammattinsa
takia syrjittyä, ei fariseusta. Jeesus kertoi, millainen Jumala on. Jeesus
kertoi myös, mitä usko Jumalaan merkitsee. Hän teki Jumalan valtakunnan käsin kosketeltavaksi
ihmisten keskelle.
Ensimmäisille kristityille Jeesuksen
tie Galilean perukoilta Jerusalemiin ristille oli malli Jumalan valtakunnassa
elämisestä. Se kertoi toisaalta elämästä Jumalan todellisuudesta ja toisaalta
siitä, mihin Jeesuksen seuraajan tie johtaa. Tiellä oleminen oli merkityksellistä
Jeesuksen seuraajille. He kutsuivatkin itseään alun perin Jeesuksen tien
kulkijoiksi. Vasta myöhemmin heitä ryhdyttiin haukkamaan pikku kristuksiksi,
(vrt. engl. christians).
Jeesusta seuraten tiellä
opittiin Jumalan valtakunnan arvoja ja käytännön harjoitusten keskellä kulkijat
myös muuttuivat. Saadessaan kokea hyväksyntää ja myötätuntoa, tullessaan
kohdatuksi todellisina ihmisinä, kulkijoista muovautui Jumalan valtakunnan kansalaisia.
Tie oli matka ja päämäärä.
Päämäärä oli Jumalan valtakunnan toteutuminen ihmisten keskellä. Jeesus ei
opettanut, että Jumalan valtakunnan toteutumista tarvitsisi odottaa tuonpuoleiseen. Se on totta jokaisessa hetkessä, jossa Jumala saa olla ihmisten keskellä
ja levittää rakkauttaan ihmisten välityksellä. Pelastus, yhteys Jumalaan tuli totta
todeksi kahden ihmisen kohtaamisessa, eikä vasta kuoleman jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti