Progressiivisen kristillisyyden seitsemäs
teesi kuluu seuraavasti: progressiiviset kristityt pyrkivät suojelemaan ja
ylläpitämään luomakunnan eheyttä.
Jumala
loi maailman hyväksi. Kaikki, mitä hän teki, oli hyvää. Kuitenkin tänä päivänä ihminen
omassa viisaudessaan ja kaikkivoipaisuudessaan haluaa määritellä kaiken, niin
hyvän kuin pahan Jumalan puolesta. Ihminen haluaa olla Luojansa kaltainen. Ja
kaikki ei enää yhtäkkiä olekaan hyvää.
Jumala
antoi ihmiselle tehtävän viljellä ja varjella. Maailma ympärillä näyttää, miten
hyvin ihminen on hoitanut Jumalalta saamansa tehtävän. Tämä tehtävä oli samalla
informaatiota ihmiselle. Tehtävän myötä Jumala kertoi, että tämä on se alue,
jolle ihminen kuuluu. Ilman luontoa ei ole ihmistä.
Juutalaisuudesta kristinuskoon periytynyt
ajatus lineaarisesta aikakäsityksestä tuo merkittävän lisän ensimmäisen
uskonkappaleen sisältöön, jossa tunnustetaan usko Jumalaan maailman luojana.
Riippuen siitä, miten Raamattua tulkitaan, ihmisen tehtävä luonnon varjelijana
saa erilaisen painotuksen.
Jos Raamattua luetaan historian
kirjana, luomiskertomuksista tulee historian oppitunteja ja samalla myös
Jeesuksen toinen tuleminen tulee olemaan historiallinen tapahtuma.
Karrikoidusti sanoen tästä seura se, ettei luonnon suojelemisellakaan ole niin
väliä, koska jossain vaiheessa maailma kuitenkin tuhoutuu. Vaikka edellä
esittämäni ajatus onkin suomalaisessa kulttuurissa harvinaisempi, varsinkin
yhdysvaltalaisissa kreationistipiireissä se on hyvin paljon kannatusta saanut
ajatus. Toisaalta ajatus antaa hyvän ”raamatullisen perustelun” olla tekemättä
mitään luonnon hyväksi.
Jos Raamatun kertomuksia
luetaan vertauskuvallisina kertomuksina ihmisten kokemuksista, niin luominen
kuin Jeesuksen paluu näyttäytyy aivan toisessa valossa. Progressiiviset
kristityt uskovat Raamatun kertovan monissa kohdin historiallista tapahtumista,
mutta että siinä on myös tekstejä, jotka on tulkittava vertauskuvina.
Tällaisia ovat monille
progressiivisille kristityille niin luomiskertomukset kuin Jeesuksen toinen
tuleminenkin. Jos luomiskertomukset ja Jeesuksen paluu tulkitaan progressiivisella
tavalla, luonnonsuojelu ja ympäristön vaaliminen näyttäytyy aivan eri
mittaluokan asioina. Miten käy tulevien sukupolvien, jotka joutuvat elämään
hyväksikäytetyssä ja saastuneessa maassa, jonka heille jätämme? Miten käy eläinten
jotka ajetaan pois asuinsijoiltaan ihmisen rahanhimon takia? Miten luonnon
tasapaino muuttuu ihmisen syytämien saasteiden vaikutuksesta?
Motivaatiomme tehdä jotain
luonnon suojelemiseksi nousee omasta suhteestamme luontoon. Onko luonto vain
hyväksi käytettävää raaka-ainetta vai uskommeko, että kohtalomme on sidottu
luonnon kanssa yhteen? Siinä on tuhannen taalan kysymys, kun ajatellaan ihmisen
elämän jatkumista maapallolla.
Suomen luterilaisen kirkon vuonna
2008 julkaisema ilmasto-ohjelma kuvaa mielestäni hyvin myös progressiivisen
teologian käsitystä Jumalan, ihmisen ja luonnon suhteista. Ohjelman teologiset lähtökohdat
on ryhmitelty neljään eri kokonaisuuteen. Olen liitänyt ne tähän suoraan
ilmasto-ohjelmasta. Jos joku haluaa lukea koko ohjelman, se löytyy tästä. Antakoon
nämä ajatukset meille intoa tehdä oma osuutemme luonnon säilyttämiseksi.
1. Jumala on yhtä aikaa läsnä
luodussaan ja sen tuolla puolen. Jumala on lähellä antaen ihmiselle toivoa, joka
estää lamaantumasta haasteiden edessä.
2. Kiitollisuus: luomisen
lahjoista ja kiitollisuudesta nouseva rakkaus saavat toimimaan luonnon hyväksi.
Jumalan kohtaaminen luonnon hiljaisuudessa ja kauneudessa on monille suomalaisille
tärkeä osa hengellisyyttä.
3. Kunnioitus: luomakunta on
osallinen Luojansa pyhyydestä, mutta luonto ei ole jumala, kyse ei ole panteismistä,
siitä että kaikki olisi jumalaa. Siihen mitä ihminen pitää pyhänä hän suhtautuu
kunnioittaen ja ihmetellen. Kunnioittava asenne rajoittaa ihmisen ahnetta taipumusta
riistää luonnonvaroja.
4. Kohtuus: kristilliseen uskoon
kuuluu myös yksinkertainen elämäntapa, jossa olennaiset asiat erottuvat. Korostaessaan
kohtuutta kristinusko muodostaa vastavoiman ylikorostuneelle kulutuskulttuurille.
Jeesuksen julistus merkitsee kutsua kokonaisvaltaiseen elämänmuutokseen ja
jatkuvaan kilvoitteluun. Hiljaisuus ja rukous antavat eettiselle toiminnalle
voiman ja suunnan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti