Progressiivisen kristillisyyden
viidennen teesin mukaan tiedonhalu on Jumalan lahja ja avoimet kysymykset
arvokkaampia kuin ehdottomat totuudet.
Kaikille uskonnoille on
ominaista, että niiden avulla etsitään vastauksia kysymyksiin, joihin ihmiset
eivät ole muuten löytäneet vastauksia. Uskon avulla on kautta ihmiskunnan
historian pyritty löytämään vastauksia esimerkiksi kysymyksiin kuolemasta ja
kärsimyksestä. Uskontojen piiristä onkin löydetty vastauksia, mutta on huomattava,
että eri aikakausina samankin uskonnon piirissä on vastattu samoihin
kysymyksiin eri tavoin.
Uskon kautta ihmiset etsineet
vastauksia elämäänsä liittyviin kysymyksiin kertomalla kertomuksia elämästä.
Kertomukset ja kielikuvat ovat uskon kieltä. Jumalasta, uskosta tai elämästä ei
voi oikeastaan puhua millään muulla kielellä, sillä kenelläkään ei ole
lopullista totuutta elämästä.
Me länsimaiset ihmiset olemme
modernin ajan lapsenlapsia, mikä merkitsee sitä, että yhteisömme on elänyt
ajan, jolloin objektiivisen totuuden löytäminen kuviteltiin olevan mahdollista.
Uskottiin, että tiede on keino saavuttaa kaikki lopullinen tieto maailmasta.
Modernin ajan kuvaan kuului
myös, että kaikki mahdollinen on tutkittavissa tieteen keinon. Tieteen
vallankumous valistuksen aikana muutti ihmisten arkielämää teollistuneissa
maissa. Uusien keinojen löytyminen ympäröivän maailman tutkimiseen on avannut
näkymän maailmaan, josta aikaisemmin ei edes pystytty haaveilemaan. Uteliaisuus
ympäristöään kohtaan on vienyt ihmisen nuotiotulilta kuuhun ja kansan
yhteisestä tajunnasta yksittäisen ihmisen mielen syvyyksiin.
Luterilainen uskon keskeinen
uskomus on, että Jumala ilmoittaa itsestään Raamatussa, Jeesuksessa, luonnossa
ja ihmiskunnan historiassa. Me progressiiviset kristityt myös uskomme, että
tutkiessaan ympäristöään, maailmaa ja itseään, ihminen tutkii Jumalaa. Maailmassa
ei ole paikkaa, josta Jumala ei löytyisi. Jumala näyttäytyy luonnossa ja ihmisten
kohtaloissa. Jumalan todellisuus avautuu ihmiskunnan historiassa. Ihmiskunnan historia
todistaa, että Jumalan todellisuus valtaa alaa. Rakkauden ja toisten ihmisten
hyväksynnän ja kunnioittamisen lisääntyminen on osoitus Jumalan toiminnasta
maailmassa.
Jumala on siis koko
maailmankaikkeuden kokoinen, eikä siinä vielä kaikki: Jumala on vielä
maailmankaikkeutta äärettömästi suurempi. Jumalan äärettömyys merkitsee sitä,
että ihminen ei voi tietää lopullista totuutta Jumalasta. Varsinkin, kun vilkaisu
maailmankartalle osoittaa, miten monin eri tavoin Jumalasta puhutaan eri
puolilla maailmaa, kenelläkään ei ole oikeutta sanoa, että minun uskoni on
ainoa oikea. Tähän ajatukseen liittyen progressiiviset kristityt eivät siis etsi
lopullisia totuuksia, vaan ennemminkin etsivät erilaisia tapoja elää Jeesuksen
opetuksia todeksi. Jos jonkin muun uskonnon piirissä opetetaan samoin kuin
Jeesus opetti, heillä ei ole mitään syytä epäillä, etteikö Jumala olisi
tavoitettavissa myös tämän uskonnon piirissä.
Avoimuus Jumalan toiminnalle
maailmassa on siis tärkeämpää kuin lopullisten totuuksien etsiminen. Progressiivisten
kristityille ihmisen uteliaisuus ympärillä olevaa maailmaa kohtaan on Jumalan
lahja. Jumala salaisuus avautuu tutkiessamme ympärillä olevaa todellisuutta. Totuuden
sementointi antiikin ajalla kirjoitettuun kirjaan sementoi myös Jumalan antiikin
aikaan. Mutta jos inhimillistä todellisuutta ollaan valmiita tutkita kaikilla
mahdollisilla keinoilla, myös tässä ajassa läsnä olevan Jumalan todellisuus
alkaa avautua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti