Laitanpa minäkin lusikkani soppaan, nimittäin keskusteluun
yhdenvertaisesta avioliittolaista.
Keskustelua homoseksuaalisuudesta käydään keskellä
yhteiskunnallista muutosta, jossa vanha ja uusi käyvät keskinäistä kamppailua paremmuudesta.
Toisaalla ovat yhteiskunnalliset vanhaa säilyttävät voimat, jotka kokevat
homoseksuaalisuuden edelleen tabuna, johon ei saa koskea tikullakaan. Toisaalla
ovat ihmiset, jotka elävät tätä aikaa ja kokevat elämän moninaisuuden olevan osa
elettävää todellisuutta.
Näistä lähtökohdista käsin ihmiset etsivät myös perusteluja
kannalleen. Usein perusteluja etsitään lopputulos mielessä, eikä anneta perusteluksi
otettujen tekstien ja ajatusten puhua omaa kieltään.
Näin voi käydä myös silloin, kun Raamatusta etsitään
perusteluja homokielteiselle asenteelle. Pureutumatta Raamatun tekstien
todelliseen sisältöön, on otettu yksittäisiä jakeita, joilla on voinut pönkittää
omaa kantaansa. Käsitys Raamatusta vaikuttaa siis siihen, millaisia vastauksia
sieltä löytyy.
Konservatiivien perustelut nousevat siitä lähtökohdasta,
että Raamattu on jumalallinen kirja. Luterilaisen opin mukaan Raamatulla ei ole
jumalallista arvoa. Raamattu kertoo Jumalasta, mutta ei itse ole jumalallinen.
Tästä syystä minun on ollut vaikea ymmärtää, että jotkut kristityt ennemmin
seuraavat Raamatusta löytyviä yksittäisiä jakeita kuin Jeesuksen opetuksia.
Jeesuksen jumalisuutta ei varmaankaan kukaan kristityksi itseään kutsuva aseta
epäilyksen alaiseksi.
Raamatun tekstien painoarvo on erilainen, riippuen siitä,
mitä näiden tekstien lukija niistä ajattelee. Samoin oli Lutherilla aikoinaan
ja niin on myös jokaisella kristityllä, joka on päässyt itse lukemaan
Raamattua. Minä itse annan Jeesuksen opetuksille erityisen painoarvon, sillä
uskon kuulevani Jeesuksen elämässä Jumalan tahdon ilmaisun. Jeesuksen sanoissa
ja teoissa konkretisoituu Jumalan ehdoton rakkaus kaikkia ihmisiä kohtaan.
Jeesuksen sanoissa avautuu kaikkien ihmisten yhdenvertaisuus Jumalan silmissä.
Keskustelussa yhdenvertaisesta avioliittolaista ei ole vain
uskonnollinen kysymys, eikä kysymys Raamatun tulkinnasta, vaan kannanotoissa tulee
näkyviin keskustelijoiden ihmiskäsityksen perustana olevat asenteet ja arvot. Tällä
hetkellä käytävän keskustelun pointti on siinä, pidetäänkö kiinni ihmisen
oikeudesta omaan kehoonsa ja seksuaalisuuteensa vai annetaanko historian
hämäristä nousevien ennakkokäsitysten vaikuttaa tämän päivän ihmisten elämään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti