Keskustelut suvivirren sopivuudesta kouluihin herätti minut
miettimään, mitä kaikkea on tuon keskustelun takana? Miksi suomalaisille on vaikeaa
antaa toiselle tilaa olla oma itsensä? Tilanne on sama, on sitten kyseessä vapaa-ajattelijat,
jotka haluaisivat muuttaa uskonnonvapauden vapaudeksi uskonnosta tai oman uskonnollisen
vakaumuksensa puolesta taistelevat. Yhteistä näillä ihmisillä on tavoite
muuttaa maailmaa oman ajattelun mukaiseksi. Mikään kompromissi ei kelpaa, vaan
asioiden on oltava juuri niin kuin itse ajattelen. Uskon, että asia liittyy
kahteen yhteiskunnalliseen ilmiöön.
Ensinnäkin se on osa 1800 – kuvun tieteellistä maailmankuvaa,
jonka perusajatus on, että jokaiseen kysymykseen on olemassa vain yksi oikea
vastaus. Asiat ovat aina ”joko – tai”. Tieteellisten tulosten maailmaa
mullistavat näköalat loivat kuvan todellisuudesta, johon ei mahdu kuin yksi
oikea tapa ajatella.
Tämä tutkijoiden kammioista lähtenyt ajatusmalli on saavuttanut
vuosisatojen aikana myös muut ihmiselämän osa-alueet. Kristillinen kirkko on
saanut siitä myös osansa. Kristillisen kirkon sisälle syntyi 1800 –luvulla fundamentalistisia
ryhmiä, joiden mielestä heillä on hallussaan totuus uskosta ja Raamatusta.
Tälle kristillisyydelle on ominaista toisten uskon vähättely ja tuomitseminen.
Näen vapaa-ajattelijoiden toiminnassa jotain hyvin samankaltaista. Totuushan
on, että fundamentalismin sisällöllä ei ole paljoakaan merkitystä, sillä kaikki
toisinajattelijat ovat joka tapauksessa väärässä.
Fundamentalismin perusperiaatteisiin kuuluu ”joko – tai” –
ajattelu. Fundamentalismia ei voi olla ilman vastapuolta.
Konservatiivikristityille vihollisia ovat uudistusmieliset kristityt,
vapaa-ajattelijoille Jumalaan uskovat yleensä.
Länsimainen yhteiskunta on kehittynyt edellä esitetystä
modernismin ajasta jälkimoderniin aikaan, jossa ”joko – tai” - ajattelu ei enää
ole yleistesti hyväksytty tapa tulkita maailmaa. Yhtenäisyyskulttuurin
romahdettua ei löydy enää yhtä ainoaa oikeaa totuutta. Yhteiskunnallinen
moninaisuus on uusi todellisuus, johon totutteleminen vie eri yhteisöiltä eri
ajan. Suomen pohjoinen sijainti ja vähäinen asujaimisto ovat kumpikin osaltaan
muokanneet suomalaista luonnetta karttamaan erilaisuutta.
Toinen yhteiskuntaan liittyvä ilmiö onkin, että suomalaiset
eivät ole tottuneet erilaisuuteen. Muutos Suomessa on siis hidasta. Muutoksen
hitaus näkyy rasismina ja erilaisten ihmisten syrjimisestä. Uskonnonvapauslain
tiukka tulkinta, pakolaisten Suomeen pääsemisen ongelmat ja kristilliset
konservatiiviset ovat kaikki mielestäni merkkejä suomalaisen mentaliteetin
pohjavireestä.
Moderni maailmakuva ja korkea erilaisuuden sietokynnys tekevät
yhdessä toisten ajatusten hyväksymisen vaikeaksi. Vaikeaa on myös uuden ”sekä –
että” -ajattelutavan sisäistäminen, sillä se vaatii vanhoista rakenteista irtipäästämistä.
Muutos on vaikeaa varsikin silloin, kun kyseessä on osa uskonnollisia
perusrakenteita.
Onneksi kirkossa on enenevässä määrin ihmisiä, jotka ovat
sisäistäneet uskonnollisen moninaisuuden. He ovat sisäistäneet, että minun
uskomuksistani poikkeava käsitys ei voi millään lailla mitätöisi omaa uskoni. Jokaisella
on oma henkilökohtainen kuvansa ja kokemuksensa Jumalasta. Nämä kuvat voivat
olla ristiriidassa keskenään, mutta ristiriitaisinakin ne ovat ihmisten kuvia
Jumalasta. Mikään niistä ei yksinään kerro lopullista totuutta Jumalasta, mutta
yhdessä niitä voidaan tarkastella meidän tapoinamme puhua Jumalasta.
Tilan antaminen toisten tavalla elää uskoa todeksi ei ole minulta pois, eikä se minun mielestäni ole sitä sinultakaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti