Olen suuri täytekakkujen ystävä. Olen unelma-ammatissa, sillä
papin työssä saa maistella jatkuvasti toinen toistaan hienompia ja maukkaampia
kakkuja. Hyvin kosteutetut vadelmilla tai marjoilla täytetyt kermakakut ovat
ehdottomia suosikkejani.
Täytekakku näyttää ennen ensimmäisen palan leikkaamista
yhtenäiseltä ja kauniilta kokonaisuudelta. Kakun tekijä on peittänyt kakkupohjan
ja täytteet kermavaahdolla ja koristeilla. Kakku näyttää kauniilta, mutta sen
täyteistä ei voi tietää mitään.
Tilanne muuttuu, kun kakusta leikkaa ensimmäisen palasen. Kakun
sisältä paljastuu erilaisia kerroksia. Siitä erottuu kakkupohjan osat ja niiden
väleihin laitetut täytteet, kermavaahto, hillo ja marjat tai hedelmät.
Jos haluaa tutkia kakun sisältöä tarkemmin, voi ottaa täytteen
kerrallaan erityistarkastelun kohteeksi. Esimerkiksi voi maistella, mitä
punainen hillo on. Hilloa maistamalla selviää onko kyseessä vadelma- vai mansikkahillo.
Samoin selviää, onko täytteessä oleva tumma marja mustikkaa vai mustaviinimarjaa.
Jos haluaa saada tietää vieläkin enemmän kakkuun käytetyistä
aineosista, voi tutkia kakun tuoteselostetta tai sitten voi ottaa keittokirjan
esille ja lukea, millaisia aineita kakkupohjan ja täytteen tekemiseen ehdotetaan
käytettäväksi. Keittokirjan ohjeista selviää myös käytettävien aineiden
suhteet.
Kakun koostumuksen tutkiminen ei pilaa kakkua. Sen maku ei
muutu mitenkään, vaikka saisimmekin tietää, mistä aineosista se on tehty.
Ennemminkin tieto, mistä osista kakku on tehnyt voi tehdä kakusta vieläkin
maukkaamman, sillä maistellessaan kakkua voi mietiskellä, miten eri aineosat
sopivat yhteen.
Miksi kerron täytekakusta ja sen rakenteen selvittämisestä?
Siksi, että haluan kakkuvertauksella esittää, mikä on tieteellisen raamattututkimuksen
tavoite. Raamatun tutkijoita, eli eksegeettejä on syytetty siitä, että he
repivät Raamatun tutkimuksillaan. Raamattututkimuksen tarkoituksena on katsottu
olevan Raamatun sisällön hajottaminen pieniin osiin, niin että siitä ei enää
välity sen oikea sanoma.
Minä, monien muiden eksegeettien lailla, ymmärrän asian
toisin. Minusta eksegetiikan tarkoituksena on tutkia, millaisista osista Raamatun
kirjat koostuvat. Eksegeettisten metodien avulla ei edes pysty repimään
Raamattua. Ne eivät ole sorkkarautoja tai puskutraktoreita, vaan
suurennuslaseja, joiden avulla voidaan selvittää Raamatun tekstien monikerroksisuutta.
Niiden käyttäminen ei vaikuta mitenkään Raamatun sisältöön. Ainoa asia, mihin
se voi vaikuttaa, on Raamatun alkutekstien sanamuotoihin ja sitä kautta seuraavan
Raamatun käännökseen.
Monet kristityt näkevät Raamatun harmonisena ja kauniina
kokonaisuutena kuin leikkaamaton täytekakku. Sitä on hyvä katsella, sillä se on
virheetön ja kauniisti koristeltu. Kun eksegeetti lähtee pohdiskelemaan
Raamatun tekstien yhtenäisyyttä ja sisäisiä suhteita, hän toimii kuin täytekakun
ensimmäisen palan leikkaaja. Nähdessään kakun sisälle, hän alkaa pohtiman, mitä
eri täytteitä leipuri on kakkuun oikein laittanut. Samalla tavalla tutkiessaan
tekstejä eksegeetti pääsee katsomaan, minkälaisista lähteistä tekstit ovat
koostuneet. Hän voi löytää samasta tekstistä eri aikakausilta olevia osia tai
hän voi huomata, miten kirjoittaja on käyttänyt jotain lähdettä toisin kuin
toinen samasta aiheesta kirjoittanut.
Eksegeettinen tutkimus ei siis hajota Raamattua, vaan selvittää
eri tekstien syntyhistoriaa ja rakennetta. Kun lähdetään keskustelemaan, mitä milläkin
Raamatun tekstillä tarkoitetaan, pääsemme sitten niihin makukysymyksiin.
________________________
Ps. Hans, kiitos ajatuksesta!
________________________
Ps. Hans, kiitos ajatuksesta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti