sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Usko ja yhteiskunta



Tällä hetkellä käydään todella mielenkiintoista keskustelu kirkon ja valtion suhteesta. Tässä muutama hajanainen ajatelma aiheesta.

Uskonnonvapauslain mukaan jokaisella on oikeus harjoittaa oman vakaumuksensa mukaista uskontoa tai olla harjoittamatta mitään uskontoa. Näin pitäisi myös toimia. Kouluissa tästä on keskusteluista päätellen erilaisia käytäntöjä. Monissa keskusteluissa olen lukenut syytöksiä kirkkoa kohtaan, koska kirkon työntekijät tulevat kouluihin pitämään hartauksia. Kirkkoa ei kuitenkaan voi syyttää koulujen käytännöistä. Jos olen oikein ymmärtänyt, koulut itse kutsuvat seurakunnat pitämään tilaisuuksia. Seurakunnan työntekijät ovat siis koulujen vieraita. Vastuu uskonnonvapauslain noudattamisesta on siis kunnilla ja kouluilla. Jos jossain koulussa laki ei toteudu, pitää miettiä tapoja, miten se toteutuisi.

____________________
 

Tässä olisi ehkä yksi ratkaisu ongelmaan. Suomeen on syntynyt monia kristillisiä kouluja, koska joidenkin lasten vanhemmat ovat toivoneet tunnustuksellisempaa kouluopetusta. Samalla tavalla voisivat ne, jotka eivät halua kirkon läsnäoloa kouluissa, perustaa oman vakaumuksensa mukaisen koulun.

____________________


Entäpä, miten on uskonnon harjoittamisen laita kouluissa. Itse olen pitänyt monia koulujumalanpalveluksia ja muistan montakin jumalanpalvelusta, jossa oppilailla oli aivan jotain muuta mielessä kuin uskonnon harjoittaminen. Kännykät ja keskinäinen supiseminen näyttivät usein olevan kiinnostavampaa kuin, mitä alttarilla tapahtui. Tästä tietenkin saan syyttää osaltani myös itseäni. 

Kokemuksesta voi nostaa kysymyksen, mitä uskonnon harjoittaminen oikeastaan on? Onko se uskonnon harjoittamista, kun vastahakoinen nuori tuodaan kirkkoon tai seurakunnan työntekijän pitämän päivänavauksen aikana pelataan ristinollaa tai luetaan viime tinkaan kokeeseen? Jos tämä on uskonnon harjoittamista, jokainen, joka kuulee kirkonkellojen soivan sunnuntaiaamuna harjoittaa uskontoa. Samoin jos on lomamatkalla islamilaisessa maassa kuullut minareetista rukouskutsun, on osallistunut islamilaiseen uskonharjoitukseen.

Minusta uskonnon harjoittamiseen liittyy selvä pyrkimys uskonnonharjoitukseen. Tällä tavalla ajateltuna kevätjuhlan suvivirsi tai joulujuhlan enkeli taivaan ei täytä uskonnon harjoittamisen kriteerejä.

___________________


Keskustelussa on nostettu esille myös kristillisten pyhien poistaminen. Samaan hengenvetoon on kuitenkin oltu hyvin huolissaan siitä, että vapaapäivät vähenevät. En ymmärrä tämän ajattelun logiikkaa. Kristilliset juhlapäivät ovat vapaapäiviä, koska silloin juhlitaan jotain kristillisen kirkon juhlaa. Mikä syy olisi säilyttää poistettujen kristillisten juhlien ajankohdat vapaina, jos ei ole enää mitään juhlittavaa?

Edellä esittämäni logiikka paljastaa mielestäni koko kuvan. Kristillinen kirkko on ollut Suomessa yli tuhat vuotta. Tuona aikana kirkon elämästä ja sen uskonnollisista tavoista on tullut osa suomalaista kulttuuria. Ei ole olemassa suomalaista kulttuuria ilman kristillistä kirkkoa. Kristilliset arvot ja tavat ovat osa suomalaista kulttuuria. Kaikesta kristilliseen viittaavasta riisuttu yhteiskunta ei ole enää suomalainen yhteiskunta, jos kyseinen riisuminen on edes mahdollista. Jos haluamme kunnioittaa menneitä sukupolvia, on meidän mielestäni pidettävä kirkko osa yhteiskuntaa tulevaisuudessakin.

__________________

Käydyssä keskustelussa on mielestäni näkynyt vahvasti halu tehdä Suomesta yhden vakaumuksen yhteiskunta, toiset toivovat kristillistä ja toiset uskonnotonta yhteiskuntaa. Mutta yhden ismin aika on ohi. Lokeroimisen ja toisten ulosjättämisen sijaan pitäisi miettiä, miten me kaikki pystyisimme elämään sovussa. Mielestäni kaikkein tärkeintä koko keskustelussa on etsiä tapoja, joiden kautta jokaisen ääni tulee kuultua ja siinä mitassa kuin mahdollista saa kokea tulleensa kuulluksi. Eipäs – juupas – väittelyllä ei päästä kovinkaan pitkälle. Sellaisen yhteiskunnan rakentaminen, jossa on tilaa kaikille, on hyvän tulevaisuuden rakentamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti