Olin muutama vuosi sitten keskustelemassa Suomi 24:n Kirkko
kuulolla palstalla. Jaksoin olla siellä kaksi vuotta ja arvostan todella heitä,
jotka jaksavat olla siellä edelleen. Olen käynyt lähiaikoina muutaman kerran
katsomassa keskustelua ja huomasin, että palstalla ei ole päästy yhtään minnekään.
Yhä edelleen samat ihmiset ovat puhumassa samoista asioista, samojen
juoksuhautojen suojissa. Ei siis mitään uutta auringon alla.
Yksi perustavaa laatua oleva ongelma keskustelussa palstalla
on se, että, keskustelijoilla eivät ymmärrä, missä merkityksessä ihmiset sanaa
usko käyttävät. Uskonnollinen usko on useimmille palstalla oleville – niin ”tosiuskoville”
kuin ateisteille –on uskonnollisten lausumien todeksi uskomista. Heidän
lähtökohtansa kristillisen uskon lausumiin on, että ne ovat historiallisesti
totta.
Kun Raamatun ja uskonkappaleiden totuuksista tehdään historiallisia totuuksia, uskon totuudet laitetaan samalla viivalle objektiivisesti todistettavien totuuksien kanssa. Jumalan olemassaolo, luomiskertomukset, Israelin kansan historia, evankeliumeiden kertomukset Jeesuksesta ja kirkon uskontunnustukset ovat kaikki fysikaalisten tapahtumien tavoin todennettavissa joko oikeaksi tai vääräksi.
Mutta uskonnollisia väitteiden totuusarvoa ei voi perustella
samalla tavalla kuin fysikaalisia tai sosiaalisia ilmiöitä. Maailmassa ei ole
erotettavissa erillistä jumalallista osaa, jota voisi mitata. Ainoa uskontoon
liittyvä asia, jota voidaan mitata, on ihmisten käyttäytyminen, miten ihmiset
kokevat tai ajattelevat Jumalan olemassaolon tai olemattomuuden. Uskonnolliset
totuudet ovat mittauslaitteiston ulottumattomissa.
Uskonnollisten uskomusten kiinnittymisellä historiaan on myös
oma historiansa. Näkemys on lähtöisin reformaation ajalta, jolloin reformoidut
kirkkokunnat pyrkivät selventämään sitä, miten kukin uskoo. Jokaisella oli oma
tapansa uskoa, ja jokaisella oli juuri se oikea
tapa uskoa. Valistuksen aikana ryhdyttiin ajattelemaan, että todellista on se,
mikä pystytään todentamaan. Ajateltiin, että mitään muuta ei ole edes olemassa.
Näiden ajatusten seurauksena Jumalan todellisuus, jota ei löydetty mikroskoopin
tai kaukoputken avulla, siirtyi tästä maailmasta tuonpuoleiseen.
Toinen kehitysvaihe liittyi modernin tieteen syntyyn 1600 -luvulla. Tällöin usko sanan merkitykseen vaikutti ensinnäkin totuuden yhdistäminen historiallisuuteen. Toinen merkittävä asia oli ensimmäisten tieteellisesti Raamattua tutkivien ajattelijoiden Raamatun tekstien ja monien kristillisten opetusten historiallisuutta kyseenalaistavat tutkimustulokset. Raamatun repimiseksi kutsuttua tutkimusta vastustettiin siksi, että se ei hyväksynyt Raamatun ilmoitusluonnetta, vaan tutki sitä inhimillisenä kirjana. Näin vastustajien ajatus ilmoituksesta sai heidän ajattelussaan yhä vahvemman sijan ajattelussa ja kirjaimellinen tulkintatapa oli syntynyt.
Raamatussa usko
merkitsee kuitenkin jotain aivan muuta kuin historiallista totuutta. Yksi uskon
merkitys Raamatussa on luottamus. Vanhassa testamentissa puhutaan Jumalasta
linnoituksena ja kalliona ja Jeesuskin puhui Jumalan huolenpidosta.
Sören Kirkekaard on kuvannut luottamuksena näkyvää uskoa
syvän meren pinnalla kellumisena. Usko on se noste, joka pitää meidät pinnalla.
Jos ryhdymme taistelemaan vastaan, me uppoamme, mutta jos me olemme rennosti,
veden noste pitää meidät pinnalla.
Toinen raamatullinen merkitys uskolle on uskollisuus. Tästä
parhain esimerkki on Jeesuksen vertaus palvelijoille uskotuista rahoista (Matt
25: 14-30). Usko uskollisuutena merkitsee uskollisuutta suhteessa Jumalaan. Se
tarkoittaa samaa, mitä uskollisuus merkitsee ihmissuhteissakin. Usko uskollisuutena
on lojaalisuutta (vertaus armottomasta palvelijasta, Matt 18: 23-34), kuuliaisuutta (Jeesuksen opetus vihollisten
rakastamisesta, Matt 5: 38-48) sekä sitoutumista (vertaus kahdesta pojasta, Matt
21:28-31).
Usko ei siis ole Raamatussa historialliseen totuuteen uskomista. Tämä valistuksen aikana syntynyt ajatus on vain saanut
länsimaisessa kulttuurissa niin vahvan aseman, että raamatullisille uskon
merkityksille ei ole enää tilaa. Kirkko kuulolla palstalla tuli monesti lyöneeksi
päätä seinään yrittäessäni selittää, mitä uskosta ajattelen.
Keskustelukumppanini eivät pystyneet millään ymmärtämään, että usko voi olla
jotain muutakin kuin vain historian tapahtumiin uskomista.
Entä, mistä tämänkertainen otsikko tulee? Vastaus
kysymykseen löytyy Anthony de Mellon kirjasta Tyhmyyden välähdyksiä löytyvästä
kertomuksesta:” Opettaja piti tehtävänään tuhota järjestelmällisesti kaikki
jumaluutta koskevat opit, uskomukset ja käsitteet, sillä näitä alun perin tienviitoiksi
tarkoitettuja asioita pidettiin nyt määritelminä. Hän lainasi mielellään itämaista
sanontaa: ’Kun viisas osoittaa kuuta, idiootti näkee vain hänen sormensa.’ ”
Usko yksinkertaisimmillaan on sitä, että uskoo olevansa rakastettu. Silloin tietää, mitä on Rakkaus.
VastaaPoistaKun kristillinen kirkko puhuu Jumalasta rakkautena, se on osunut juuri oikeaan. Valitettavasti juutalaisuudesta on otettu myös Jumala tuomarina -ajatus mukaan. Jeesus taisteli juuri tätä käsitystä vastaan, joten olisi varmaan aika päästä siitä eroon.
Poista