Olin lasteni kanssa
katsomassa elokuva. Elokuva sinänsä ei pysäyttänyt minua, vaan keskustelu
poikani kanssa katsellessamme ennen elokuvaa esitettäviä mainoksia. Mainosten
joukossa oli mainos uudesta elokuvasta Siilo, joka kertoi matrixmaisesta
tilanteesta jossa ihmisille on syötetty väärää kuvaa maailmasta totena. Näin
ihmiset on saatu elämään vallanpitäjien toiveiden mukaisesti ja he ovat täysin
vallanpitäjien armoilla. Keskustellessamme poikani kanssa aiheesta, Matrixista
ja mainostetusta elokuvasta, hän sanoi, että oli juuri lukenut samanlaisen
juonen mukaisen kirjan.
Nämä ”yhteensattumat”
jättivät minut pohtimaan, miltä maailma ja todellisuus näyttävät ja mikä
loppujen lopuksi on totta. Kirjoittaessani kartoista, jätin käsittelemättä keskeisen
seikan, millaisten perususkomusten pohjalle kunkin elämän kartta rakentuu.
Vaikka
poliittisella kentällä maailma onkin nähty jo kauan monien erilaisten ajatusten
sulatusuunina, viime vuosiin asti kirkollinen elämä on ollut jähmettyneenä
yhden uskon yhteisöksi. Kirkko on elänyt jo parin sadan vuoden ajan sama
totuutta. Raamatun ja kirkollisten oppien uskominen historiaksi on ollut mahdollista
niin kauan, kun kirkolla on ollut teologinen monopoli. Nyt ovat kuitenkin omat
koirat alkaneet purra. Pappien ja teologien piiristä on noussut ihmisiä, jotka
eivät ole enää jääneet kuuntelijan rooliin, vaan ovat alkaneet ajatella omilla
aivoillaan.
Oulun kirkkoherrojen
agnostikkoilloille antama tyly porttikielto kirkon tiloihin kuvaa matrixmaista
tilaa. Osa kirkon jäsenistä elää vielä kirkon perinteisen kartan mukaisesti,
samalla kun osa jäsenistä näkee asiat jo toisella tavalla.
Tilannetta
kuvaa myös usein kuulemani kommentti, jonka mukaan papit saavat kyllä lukea eksegetiikkaa
ja tutkia Raamattua tieteellisin metodein, mutta ei siitä tarvitse seurakuntalaisille
kertoa. Minulle tuon ajatuksen tarkoituksena on sanoa, että eksegeettinen
tutkimus antaa kyllä oikean kuvan Raamatusta, mutta on parempi antaa
maallikoiden olla tietämättömiä asiasta, koska silloin kirkko menettää
monopolinsa Raamatun tulkitsemiseen.
Kirkko menetti
monopolinsa Raamattuun silloin, kun Raamattuja alettiin kääntää kansan kielelle,
ihmisten lukutaito kehittyi ja ne tulivat suuressa mittakaavassa ihmisten saataville.
Jokainen Raamatunlukija tulkitsee lukemaansa oman elämänsä kautta. Toiset kannattavat
kirkon piirissä esitettyjä tulkintoja, toiset eivät, eikä kirkon piirissä voida
asialle mitään.
Agnostikkoiltojen
kysymyksen asettelu nähdään konservatiivipiireissä kirkon hajottamisena. ”Yhden
totuuden” yhteisön on vaikea, jos mahdotonta, hyväksyä toisinajattelijat. Itse
en koe iltoja hajottamisena, vaan uutena yrityksenä tehdä kristinuskosta
merkittävää ihmisille. Näinhän on tehty kirkon historiassa monesti.
Aina uuden
yhteiskunnallisen tilanteen tai aatteellisen virtauksen saadessa alaa, on myös
kirkon piirissä reagoitu muutokseen vastustuksella. Uutta tulkintaa toivat
protestanttiteologit ja monet muut, joiden kädenjälki on jäänyt kirkon
opinkappaleisiin. Joka tilanteessa kirkko on vastustanut uudistuksia, mutta
hyvin usein on käynyt myös niin, että pitkän ajan kuluessa tuosta uudesta
ajatuksesta on tullut osa kirkon perinnettä – tai prosessissa syntyneen uuden
kirkon perinnettä.
Kartan ainekset
voivat siis koostua kaikesta kristillisen historian aikana sanotusta tai niiden
valikoivasta yhdistämisestä. Eri tulkintoja ei voi pistää arvojärjestykseen tai
voi, mutta vain oman uskon perusteella. Tulkinnoilla ei ole sellaista objektiivista
arvovarausta, joiden mukaan niitä voisi laittaa paremmuusjärjestykseen.
Elämme siis
tulkintojen maailmassa, jotka kertovat jotain totuudesta, mutta kenelläkään ei
kuitenkaan ole tiedossaan koko totuutta. Kysymys lienee, pystynkö elämään
tietämättä koko totuutta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti