Jukka
Relander kertoo Tuomas Nevanlinnan kanssa kirjoittamassaan kirjassa Uskon sanat
seuraavanlaisen kertomuksen. Relanderin isä oli kuollut ja pappi oli tullut
kotiin keskustelemaan hautaukseen liittyvistä asioista. Pappi kysyi
keskustelussa myös Relanderin isän uskonnollisuudesta, johon Relander oli
vastannut, että isä kyllä uskoi johonkin, mutta ei niin kuin kirkko opettaa.
Pappi vaivautui silminnähden vastauksesta, niinpä Relander ajatteli lohduttaa
pappia ja sanoi: ”näinhän Martin Lutherkin julisti”.
Relanderin
isä ei ole ainoa, joka ajattelee tuolla tavalla. Yhä suurempi joukko
suomalaisia on joutunut asettamaan kirkon opetuksen kyseenalaiseksi. Myös minä
olen joutunut vastatusten sen tosiasian kanssa, että kirkon käyttämä kieli ei
enää merkitse minulle kirkon opettamassa muodossa mitään. Kysymys ei ole siitä,
ettenkö enää uskoisi Jumalan olemassaoloon, vaan siitä, etten enää löydä kirkon
opetuksesta yhtymäkohtia omaan elämääni. Kirkon julistuksesta on tullut minulle
mitäänsanomatonta.
Miksi
minulle on käynyt näin? Olen tullut siihen tulokseen, että käsitysteni muutos
liittyi laajempaan länsimaisen ajattelun muutosprosessiin, olemmehan me kaikki oman
aikamme lapsia. Tällä hetkellä kirkon piirissä eletään muutosta modernista
postmoderniin maailmaan. Modernin maailman mekanistiset systeemit eivät enää
toimi ajassa, jossa ihmiset elävät omasta kokemuksestaan käsin. Länsimaissa on
tultu pisteeseen, jossa subjektiivinen yksilöllinen totuus on tullut objektiivinen
totuuden tilalle. Maailmasta on kyllä olemassa vain yksi totuus, mutta sitä on
mahdotonta saada selville, sillä jokainen näkee maailman oman elämänhistoriansa
läpi.
”Uskon
kyllä, mutta en niin kuin kirkko opettaa” on siis lause, joka minunkin on siis allekirjoitettava.
Tästä huolimatta uskon, että Jumalalla on edelleen paikkansa ihmisten elämässä.
Nyt on vain hyväksyttävä se, että, myyttisten tarinoiden tekeminen
historiallisiksi tapahtumiksi ei enää kosketa ihmisiä. Aika, jolloin
persoonallisella, ihmeitä tekevällä Jumalalla oli paikkansa tässä maailmassa,
on ohi. Nyt pitää löytää uudet sanat kuvaamaan Jumalan todellisuutta, sillä
Jumala ei ole hävinnyt minnekään, me länsimaiset ihmiset emme vain löydä sanoja
puhuaksemme Hänestä.
Joku
kysyy nyt, mikä pappi se on joka ei pitäydy kirkon opissa? Minusta kirkolla ja
sen papeilla on kaksijakoinen tehtävä. Toisaalta tehtävä on säilyttää kirkon
traditioita tuleville sukupolville ja toisaalta se on avata sitä perustaa,
jolle kirkko on rakentunut, aina uudestaan ja uudestaan uusille sukupolville.
Itse koen tehtäväkseni jälkimmäisen. Syy on ehkä siinä, että minulla ei ole itselläni
hengellistä kotia, jonka opetus olisi lähellä sydäntäni.
Siksi
tunnen tarvetta lähteä alusta, Jeesus Nasaretilaisesta ja ensimmäisistä
kristityistä. Kristillisen sanoman uudelleensanoittaminen on mahdollista vain
oppimalla tuntemaan ensimmäisten kristittyjen ajatuksia. Siksi mielestäni
eksegetiikka onkin teologisista alueista tärkein. Vain eksegetiikan avulla
meidän on mahdollista päästä kirkon 2000 -vuotisen historian läpi lähelle sitä
hetkeä, mistä kaikki alkoi. Sieltä käsin me voimme pohtia, mitä usko Jeesukseen
ja Jumalaan oikein meille merkitsevät tänä päivänä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti