Puhun ja kirjoitan monissa paikoissa
historiallis-kriittisen raamattututkimuksen puolesta. Teen sen siksi, että
uskon Raamatun historiallisen luonteen tulevan ymmärrettäväksi paremmin tieteellisen
tutkimuksen avulla.
Usein, kun esitän jotain, mikä ei
me yksiin kristillisen dogmin kanssa Raamatun virheettömyyteen uskovat sanovat,
että Raamattua on selitetty dogmin mukaisesti jo 2000 vuotta.
Se ei pidä paikkana, eikä se ei
ole mahdollista.
Ensinnäkin ensimmäisellä
kristillisellä vuosisadalla ei kaikkia Raamatun kirjoja ollut vielä kirjoitettu.
1900 vuotta sitten monet Uuteen testamenttiin tulleet kirjat olivat vielä kesken.
Keisari Konstantinus teki
kristinuskosta Rooman valtiouskonnon. Sen jälkeen oli käännettävä Raamattu
latinaksi, jotta uudet kristityt pystyisivät lukemaan sitä.
Vasta vuonna 405, siis 1600 vuotta sitten, jolloin käännöstyö saatiin valmiiksi, oli kristittyjen mahdollista lukea Uutta testamenttia siinä muodossa, missä Raamatun virheettömyyteen uskovat lukevat sitä tänä päivänä.
Mutta he eivät tehneet niin.
Kun lukee ensimmäisten 500 vuoden
kristillistä kirjallisuutta, Augustinusta ja kumppaneita, huomaa, että he
lukivat Raamatun kirjoja allegorisesti, eli vertauskuvallisina ja symbolisina teksteinä.
Heidän Uuden testamentin tulkinnat olivat yhtä mielikuvituksellisia kuin Uuden
testamentin kirjoittajien tulkinnat Vanhasta testamentista. Tekstien tulkinnat
nostaisivat kirjaimellisen tulkinnan kannattajien hiukset pystyyn.
Rooman hajottua vuonna 475 alkoi
pimeä keskiaika ja kirjojen lukeminen oli vaikeaa, sillä niitä ei yksinkertaisesti
ollut. Ihmisten Raamatun tuntemus oli kirkon varassa. Jumalanpalveluksissa luettiin
Raamattua latinaksi, jota hyvin harva ymmärsi. Niinpä Raamatun kertomukset
alkoivat sekoittua kansantaruihin ja pakanallisiin kertomuksiin ja syntyi uusia
tarinoita, kuten esimerkiksi Nikodemuksen evankeliumi.
Näin elettiin siihen asti, kunnes
Gutenbergin Raamattu julkaistiin vuonna 1454. Kirjapainotaito päästi suuremman
joukon kirjojen pariin. Suomalaiset pääsivät lukemaan Raamattua vuonna 1548,
kun Mikael Agricolan suomenkielinen käännös julkaistiin.
Vaikka emme voi sanoa, että
kristityt ovat lukeneet Raamattua 2000 vuotta uskoen sen virheettömyyteen, voimme
sanoa että se on ollut mahdollista viimeiset 500 vuotta. Tosiasiassa ajatus
Raamatun virheettömyydestä syntyi vastareaktiona historiallis-kriittisen
tutkimuksen tuloksiin, noin 400 vuotta sitten. Siten voimme sanoa, että osa
kristityistä on lukenut Raamattua ja uskoneet sen virheettömyyteen viimeiset
400 vuotta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti