Kirkkovuosi
alkaa olla lopuillaan ja on aika hieman tutkiskella, mitä Uuden testamentin kirkkovuoden
viimeisten sunnuntaiden tekstit pitävät sisällään. Uudessa testamentissa
puhutaan maailmanlopusta hyvin vahvoin sanankääntein. Tähdet putoilevat,
rakennukset sortuvat ja uusi Jerusalem laskeutuu taivaasta. Taivaan ja maan
Herra tulee tuomitsemaan kaikki ihmiset. Elämän kirjat avataan ja kaikki
salassa ollut paljastetaan.
Jos Tuomiosunnuntain
näkymät otettaisiin kirjaimellisesti, ne voisi suoraan laittaa hyvin 2012 tai Day
after tomorrow kaltaisiten elokuvien käsikirjoituksiksi. Jos ne otetaan
kuvaannollisesti, niillä on elämää uudistava vaikutus. Tuomiosunnuntain tekstit
ohjaavat lukijaa tulevaisuuden pelon sijasta muuttamaan tulevaisuutta. Tekstit
tyhmistä ja viisaista morsiusneidoista, palvelijoille uskotuista rahoista ja
viimeisestä tuomiosta (Matt 25) kehottavat kaikki lukijaa tutkimaan omaa
elämäänsä ja olemaan itse muutoksen tekijänä. Kaikissa kirkkovuoden viimeisten
sunnuntaiden tekstit keskittyvät itsetutkiskeluun ja elämän muuttamiseen.
Vertausten tarkoitus ei ole kertoa, miten Jumala tulee ja tekee lopun kaikesta,
vaan osoittaa, miten ihmisten tehtävä on tehdä loppu kaikesta epäoikeudenmukaisuudesta
ja epätasa-arvosta.
Viides valtakunta
Ajanlaskun
vaihteessa elettiin muutoksen aikaa, odotuksen aikaa. Antiikin ihmiset
odottivat viidennen valtakunnan saapumista. Neljä aikaa oli jo takana. Danielin
kirjassa (Daniel 7: 4-7) nämä valtakunnat mainitaan: ne olivat Babylon, Media,
Persia ja Makedonia.
Nyt
viidennen ja viimeisen valtakunnan paikasta taistelivat kaksi hyvin erilaista
kandidaattia. Jeesuksen julistama Jumalan valtakunta haastoi maailman
valloituksen jo aloittaneen Rooman valtakunnan. Ehkä juuri haastajan roolista
käsin ensimmäiset kristityt käyttivätkin Jeesuksesta samoja arvonimiä ja
adjektiivejä, mitä roomalainen teologia käytti keisareistaan. Muuta
samankaltaisuutta näissä valtakunnissa ei sitten ollutkaan. Rooman valtakunnan mottona
oli rauha voittamalla, kun Jumalan valtakunnan edustajien motto oli rauha
oikeudenmukaisuudella. Kumpikin valtakunta tähtäsi rauhaan, mutta siihen
pääsemiseksi käytettiin erilaisia keinoja.
Maailman
ajan muutoksessa ei ollut kyse maailmanlopusta nykyisin kristillisen kirkon opettamalla
tavalla. Uuden testamentin maailmanlopun kuvauksilla ei siis ollut tarkoitus
kuvata maailman loppumista, vaan muuttumista. Niin Rooman kuin Jumalan
valtakunnankin edustajat odottivat maailman muuttuvan, siis myös oman elämänsä. Uuden testamentin kuvausten rajuus korostaa sitä, että jotain hyvin
radikaalia odotettiin tapahtumaan. Se mikä oli tuleva, tulisi muuttamaan kaiken
perin pohjin, mutta aikamme kirkkojen opetuksesta poiketen muutos tapahtuisi
tässä ajassa.
Rooman vai Jumalan valtakunta?
Kumpi
voitti, Rooma vai Jumalan valtakunta? Rooman valtakunta on kuollut ja kuopattu,
kirkko elää vieläkin. Siinä vastaus. Mutta hävisikö Rooma lopullisesti?
Jeesuksen vertaukset aikojen taitteesta ovat edelleen ajankohtaisia. Ne vaativat
jokaisen lukijansa miettimään omaa elämäänsä. Ne kysyvät, onko minun elämässäni
tapahtunut sitä muutosta, jota Jeesus Jumalan valtakunnasta opetti?
Mitkä voimat
tänään hallitsevat ihmiskuntaa? Ovatko ne Roomalle, joka etsi rauhaa voiton avulla
vai edustavatko neJumalan valtakuntaa, jonka mottona on rauhaa oikeudenmukaisuudella? Jokainen
meistä tietää, että Rooma on voitolla, vaikka Jumalan valtakunta loppujen
lopuksi tuntuisikin paremmalta vaihtoehdolta. Tuomiosunnuntain kysymys onkin,
olenko minä valmis tekemään jotain tilanteen korjaamiseksi?
Jo nyt – ei vielä
Jeesus pyrki
muuttamaan maailmaa ja lähti yksittäisen ihmisen elämän muuttamisesta. Hänelle
ja heille tämä elämä oli merkittävä. Niin sen pitäisi olla myös meille. Jo tänä
päivänä on mahdollisuus muuttaa maailmaa, kun vain otamme itse vastuun tehdä osamme.
Jeesuksen seuraajien toivo tulevasta Jumalan valtakunnasta ei myöskään ole kadonnut
mihinkään. Se elää vieläkin, yhtä vahvana kuin Jeesuksen seuraajillakin. Se toimii tämän maailman muutosvoimana, sillä ilman toivoa ei ole valoa ja ilman valoa ei ole elämää. Meidän tehtävämme on pitää huolta tästä maailmasta, jätetään Jumalan
huoleksi Hänen valtakuntansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti